NuFFnANg

Tuesday, June 15, 2010

Pentingnya Ubat dan Vitamin Kepada Ternakan Ayam Kampung

Salam buat semua pembaca blog aku yang setia...hehhehehhe..ada ke yang setia kat sini!!!!!Aku nak bagi tau kat semua...sepanjang menternak ayam kampung ni aku rasa bukan aku sorang je yang mengalami masalah ayam mati,ayam x cukup berat,masalah heat stress dan sebagainya.Selain dari masalah tu ada juga yang ayam mati sebab dipatuk buntut boleh rakan2 ayam yang lain.Kat jeram ni le masalah yang aku hadapi.Puas le akudok pikir mcm mana nak buat...terutama masalah ayam patuk buntuk..habis mati beberapa ekor ayam kampung yang aku bela.Akhirnya aku mengambil keputusan untuk memberikan dedak semata2 kat depa...semenjak tu kurang le masalah ayam aku mati pasal patuk buntut ini...Sebelum ni pun aku pernah highlight pasal ini...kebanyakan penternak terlalu sayang sangta nak keluar duit akhirnya rugi sendiri disebabkan kemataian ayam2 yang dah agak berat dlm 1 kg...baik le sayangkan ayam tu dri mati lagi banyak ruginya...selain dri tu ramai juga yang kurang perihatain utk memberikan vitamin dan ubat ubatan utk ayam sekiranya ayam kita sakit.Paling x pun depa beli ubat merah tu.
Aku skg ni pakai Coollic-Plus.ia bukan sahaja boleh mengilangkan penyakit seperti demam malahan juga sebagai agent antibody dan anti stress.Kalu musim panas biasanya ayam2 kita akan cepat monyok kerana heat stress...so COOLIC-PLUS ni menang bagus..apabila kita perihatin dengan ayam ternakan kita baru le boleh kita maxmiumkan keuntungan.Sayang kalu ayam tersebut mati diseparuh jalan sebelum kita menjual..banyak ruginya.Kegunaannya senang je.1 paket tu berat dalam 500grm.untuk setiap 100 liter air kita cuma masukan 30grm je serbuk COOLLIC-PLUS ini.Harga cuma RM 50 sahaja.Pada aku biar le belanja lebih sikit asalkan ayam x mati....


Selain vitamin ini aku juga gunakan Multi Vitamin Vita Pak harga nya rm35.Yang ni aku bagi setiap 2 hari sekali.Ini bagi megelakankan berak keras kat buntut,melancarkan penghadaman selepas makan,menghilangkan cacing dan sebagainya.Sejak aku pakai ayam2 aku nampak mula chargas!!!!kalu x hampesss..mcm org hilang bini je rupanya..Kegunaannya ialah 1 pkt 141 grm dicampur dengan air 969 litter air.Tapi aku selalu kasi 1/2 sudu tea untuk 1 gallon air.(bekas air minum tu je).Vita Pak ini memang bagus digunakan bagi mengelakkan penyakit.ia juga bertindak sebagai anti stress.Ramai juga penternak beli VITA PAK ni dari aku.Yang ni memang le aku recomen sangat....


Yang paling utama...selalu sangat kita menghadapi ayam kurang berat,Aku baru je jumpa benda alah ni...harga boleh tahan,RM120.Dengan mengunakan Hidro Rex Vital Aminoacidos ini boleh menambah berat ayam yang di ternak.Hidro Rex Vital Aminoacdos ini di perbuat dari pada vegetarian.Mengandungi banyak vitamin didalamnya dan juga amino acid yang bertujuan untuk memberikan penambahan berat kepada ayam kita.Aku baru pakai dalam seminggu ayam ada menunjukkan perubahan dri segi berat.Walaupun harganya mahal tetapi mengunakan amat lah baik.KIta hanya mengunakan 0.25 ml untuk dicampurkan kedalam air minuman yang sebnayak 1 liter.1 boleh tu ada 1 liter so kira le sendiri berapa banyak boleh pakai...memang menguntungkan.Selain dari ayam tu mendapat berat yang lebih dia juga menjaga kesihatan ayam2 kita..memang berbaloi.


Sebarang sesiapa yang hendakkan 3 Product di atas boleh hubungi Saya di Talinan 0169704360

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.