NuFFnANg

Monday, May 24, 2010

Ternakan Ayam Kampung

Salam buat semua,Saya nak bersambung sikit dari POST yang lalu.Kenapa kebanyakan pentrenak ayam kampung mempunyai jalan buntu.Sebagaimana yang telah saya terangkan serba sedikit di post yang lalu penternak banyak didedahkan dgn cara ternakan bebas.Ini disebabkan kita terlalu mengharap untuk Cina beli dengan kita.Tapi pernah ke kita tanya berapa banyak dia boleh ambil seminggu.Harga yang daiorg ambil memang le mahal sikit sekitar rm 8 ke rm 9 sekilo atau sekor.Tapi Kita sendiri terpaksa bela dengan masa yang agak lama.Bila mereka nak beli ayam dari kita mereka nak yang slow grower.Tapi apa bila mereka ternak dan jual dipasar mereka gunakan kaedah fast grower.KENAPA MACAM TU YEKKKKK??????Itu le mantelity yang diaorg masukan ke dalam otak kita.So bila kita jual kat restaurant semua reject sbb terlalu liat.Apa katanya kita supply ayam tua..Maka hilang le customer ..huhuhuhu...So kemana kah mereka perngusha restaurant ni dpt kan bekalan???Mereka akan cari org cina untuk membekal kepada mereka.Jadi Sapa yang rugi..kita juga yang rugi..alih2 tutup kedai...jadi mereka juga yang untung.

Macam mana nak kita atasi masalah ini.?????Kebanyakkan restaurant yang mengunakan ayam kampung mereka suka ayam kampung yang berdaging lembut.Ini lah yang saya dapati apabila bersembang dengan pengusaha Restaurant ayam kampung dan Chef di Restauant2 tersebut.Jadi baru le saya paham jenis market ayam kampung ni.Dulu saya pun x reti langsung.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.